Spate Sănătos

Cauzele durerii sunt numeroase, așadar numeroase sunt și opțiunile de tratament.

atunci când ne surprindem în supermarket că ne este mai comod să mergem aplecați deasupra căruciorului de cumpărături, semn denumit de specialiștii americani "shopping cart sign"

Shopping cart sign

Un prim semnal de alarmă care ar trebui să ne orienteze spre un consult de specialitate este atunci când ne surprindem în supermarket că ne este mai comod să mergem aplecați deasupra căruciorului de cumpărături, semn denumit de specialiștii americani “shopping cart sign“.

În acest moment va trebui să avem permanent în minte câteva lucruri simple: evitarea posturilor și gesturilor greșite și efectuarea unor exerciții fizice pentru a întări musculatura abdomenului și spatelui.

Pacienții clinicii noastre beneficiază de un program individual de antrenament sub îndrumarea kinetoterapeuților noștri ce au o pregătire de specialitate în afecțiunile coloanei vertebrale și sunt în permanentă comunicare cu instituții specializate în recuperare funcțională din străinătate.

În afara programului de kinetoterapie pacientul poate efectua, în pat, dimineața la trezire câteva exerciții simple de încălzire, precum menținerea la un unghi de 15-45° a picioarelor întinse sau flexii repetate ale coapsei pe abdomen alternativ sau cu ambele picioare deodată.

În poziția șezut, picioarele trebuie să atingă pământul iar genunchii să fie flexați la 90°.Șezutul prelungit creează încărcare suplimentară asupra discurilor intervertebrale, de aceea este util să schimbăm des poziția, să ne ridicăm și să efectuăm exerciții de întindere a coloanei. În poziția șezut, picioarele trebuie să atingă pământul iar genunchii să fie flexați la 90°.

Este greu de definit o poziție corectă deoarece există multe variații individuale, iar în timpul somnului corpul se mișca permanent și involuntar. Recomandările pe care le vedeți în reclame la diverse saltele sau perne “ortopedice” sunt aberante și fără bază științifică.  Salteaua trebuie să fie adaptată greutății dumneavoastră și cel mai important test este dacă vă simțiți bine dimineața la trezire.

Important, mai ales în primele zile postoperator, este modul în care vă dați jos din pat. Prima mișcare este de rotire a trunchiului spre partea patului pe care doriți să coborâți, după care cu ajutorul mâinilor vă ridicați în șezut coborând picioarele la marginea patului și sprijinindu-vă cu mâinile la spate ca și cum ați sta la plajă.

În primele zile postoperator urcarea în mașină se face corect prin așezarea pe scaun cu fața spre exterior și apoi printr-o mișcare de rotire se poziționează în poziția de condus.

Urcatul în mașină este de asemenea important pentru pacient în primele zile postoperator și se face corect prin așezarea pe scaun cu fața spre exterior și apoi printr-o mișcare de rotire se poziționează în poziția de condus. Pentru coborârea din mașină mișcările se vor efectua la fel dar în ordine inversă.

Greutățile trebuie distribuite egal în ambele brațe (un bagaj într-o mână, altul în alta) sau, și mai bine, trase sau împinse pe rotile.

Greutățile trebuie distribuite egal în ambele brațe (un bagaj într-o mână, altul în alta) sau, și mai bine, trase sau împinse pe rotile.

Evitați flexiile și torsiunile repetate.

Evitați flexiile și torsiunile repetate.

Pentru a ridica ceva de pe podea sau a efectua o muncă la nivel inferior, flexați genunchii și mențineți spatele drept.Greutățile se ridică flexând genunchii, apucând greutatea cât mai aproape de corp și apoi o ridicăm cu spatele drept fără să facem mișcări de rotație în timpul ridicării.

Pentru a ridica ceva de pe podea sau a efectua o muncă la nivel inferior, flexați genunchii și mențineți spatele drept.

Fumatul are efecte nocive nu doar asupra sistemului respirator și cardiovascular, așa cum s-a dovedit în numeroase studii științifice, intensifică senzația de durere la pacienții cu afecțiuni ale coloanei vertebrale.Fumatul are efecte nocive nu doar asupra sistemului respirator și cardiovascular, așa cum s-a dovedit în numeroase studii științifice, intensifică senzația de durere la pacienții cu afecțiuni ale coloanei vertebrale.

De preferat sunt dușurile cu apă la temperatura corpului. Sunt contraindicate băile fierbinți.De preferat sunt dușurile cu apă la temperatura corpului. Sunt contraindicate băile fierbinți.

După cum e bine știut, menținerea unei greutăți normale este esențială nu doar pentru sănătatea spatelui ci și a aparatului cardiovascular, respirator, endocrin etc.

Relaxare prin plimbarea cu bicicleta și prin înot.Coloana vertebrală este supusă unor importante solicitări mecanice în timpul activităților zilnice. Asupra unui disc intervertebral pot acționa forțe mai mari de 400 kPa. Fără sprijin muscular, coloana ar putea susține doar o forță de aprox. 100 de ori mai mică. Deci coloană vertebrală este o structură instabilă care este stabilizată de corsetul muscular. Sedentarismul duce așadar la o decompensare rapidă a coloanei vertebrale, reflectată prin durere de spate cronică refractară la tratament. Astfel, pentru acești pacienți, întărirea musculaturii abdominale și a spatelui prin diverse forme de exerciții fizice (ciclism, natație etc.) reprezintă piatra unghiulară a tratamentului.

Mușchii spateluiMușchii stabilizatori ai coloanei sunt mușchi mici și acoperiți de mușchii mari ai spatelui, coapsei și feselor. Pentru a putea antrena acești mușchi mici, stabilizatori ai coloanei, ei trebuie izolați iar mușchii mari ce-i acoperă trebuie să fie puși în repaus. Acest lucru este posibil cu ajutorul unor exerciții special concepute care trebuie efectuate în serii de câte 12-18 sesiuni de antrenament de 4 ori pe an, fără a neglija activitatea fizică în restul anului. Majoritatea pacienților vor resimți o reducere semnificativă sau chiar dispariția durerii.